Stussy

Stussy

Filtrer
Størrelse
Brand
Model
Rabat
Luk filtermenuen
90 produkter

ANMELDELSER

Stussy

Historien om Stussy

Shawn Stussy voksede op nær Californiens Laguna Beach, et berømt sted populært blandt surfere og modkulturelle samfund. Han begyndte at sætte sin karakteristiske signatur på sine håndlavede surfbrætter i starten af 1980'erne. Snart efter begyndte han at sætte Stüssy-logoet på tøj som Stussy T-shirts, Stussy sweatshirt, Stussy jakke, kasketter og andre simple beklædningsgenstande og skabte dermed et lille lokal Brand.

Stussy-samarbejdet med Frank Sinatra Jr.

I 1984 indgik Shawn Stussy et partnerskab med sin ven Frank Sinatra Jr. (ikke beslægtet med den legendariske sanger), og de to begyndte at sælge Stüssy som et rigtigt mærke. I løbet af 1990'erne voksede mærket betydeligt med en Flagship Store i New York og forretningsekspansioner i Europa.

Stussy: Sådan startede det

Stüssy var et af de første mærker, der lavede tøj som kasketter og varsity-jakker, der ikke var udtrykkeligt designet til sportshold. Kombineret med mærkets kreative omarbejdninger af logoer, som f.eks. Chanels dobbelte C, lagde Stüssy grundlaget for stort set alle streetwear-mærker, der fulgte efter det.

Global indflydelse: mere end bare 'Stussy t shirt'

Stüssys hurtige globale ekspansion inspirerede en række unge designere til at følge i hans fodspor. Hiroshi Fujiwara fra Fragment Design har citeret Shawn Stussy som personen, der inspirerede ham til at skabe sit første tøjmærke, GOODENOUGH. Mærket har også forbindelser til James Jebbia fra Supreme, der startede som manager for Stüssys butik i New York, og Russell Simmons, der blev inspireret til at starte Phat Farm af Stüssy. Det hævdes også, at adskillige streetwear-mærker som X-Large, SSUR og Freshjive blev stærkt påvirket af den stil-arv, som Stüssy skabte i sine tidlige år.

Det berømte Stussy Tribe

En af de mest berømte elementer i Stüssy er det velkendte Stüssy Tribe – kollektiver af ligesindede individer med tætte forbindelser til mærket. Dette blev først startet i London af en gruppe mennesker, der inkluderede Michael Kopelman fra Gimme 5, Mick Jones fra The Clash og 'Barnzley' Armitage. Medlemmer af by kapitler i Stüssy-triben blev hver tildelt custom tøj som broderede jakker med deres navne på. Bevægelsen spredte sig til adskillige byer, herunder Paris, Tokyo og New York.

Shawn Stussy forlader mærket

I 1996 forlod Shawn Stussy mærket for at fokusere på sin familie, og mærket fortsatte med at vokse og ekspandere. I dag er det stadig et af de mest fremtrædende Streetwear Brands, der findes i både high end-og Streetwearbutikker, tøjbutikker og stormagasiner verden rundt. Produkter som Stussy Hoodie, Stussy T Shirt , Stussy bukser og Stussy jakke er enormt eftertragtede i 2023. Mærkets undermærke, Stüssy Deluxe, producerer premium, højere prissatte versioner af sine produkter samt premium-samarbejder med andre mærker. Siden han forlod mærket, har han fortsat med at lave surfbrætter og i de senere år startet et nyt mærke, S/Double, der opererer i lille skala, hovedsageligt i Japan.

Logoet fra blandt andet Stussy Hoodie

I 1990'erne vedtog Shawn en ny visuel identitet for mærket med råd fra Franck Sinatra Jr. For at give mærket en dimension ud over surfing blev Shawn inspireret af Chanels logo, som han omstrukturerede og personliggjorde. Bogstaverne C blev erstattet af Shawns initialer, dvs. S. Dette er fødslen af det berømte sammenkoblede S-logo, som man i dag næsten ser på enhver Stussy t-shirt. Desuden brugte Shawn typografien fra Chanels parfumer til at skabe et stærkt brandbillede. Dette kaldes "Stüssy No. 4". 

Loget kan man generelt ikke komme udenom det ikoniske logo, når man shopper Stussy Hoodies eller andre produkter fra Brandet. Det er netop dets æstetik, som mange fans er vilde med.

Mangler du mere inspiration til streetwear, så tjek Vogues artikel om street style trends blandt mænd ud.